13.09.2021r.
Temat: Tolerancja religijna.
Podręcznik s. 18-20 👀
Cele:
1. Charakteryzuję elementy świata przedstawionego
2. Przedstawiam informacje o bohaterach i oceniam ich zachowanie
3. Rozmawiam o postawach wobec przedstawicieli innych religii
4. Doskonalę głośne czytanie tekstu
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na rysunki przedstawiające trzy różne budowle związane z trzema religiami – czy wiecie, jak nazywa się każdy z tych budynków?
b. Czy potraficie określić komu służy każdy z budynków? Jakiej religii są symbolami?
2. Odczytanie na głos fragmentu tekstu Joanny Rudniańskiej Kotka Brygidy.
3. 👉Scharakteryzowanie miejsca, w którym mieszkała Helena. (Po przeczytaniu, ćw. 1.)
4. 👉Omówienie postaw bohaterów tekstu wobec przedstawicieli innych religii. (Po przeczytaniu, ćw. 4.–7.)
a. Tworzymy listę cech – na podstawie wskazanych fragmentów utworów określcie cechy charakteru członków rodziny Istmanów i zapiszcie je w odpowiednich miejscach w tabeli
Cytat Cechy bohaterów
1. Istmanowie byli Żydami i między
sobą mówili po żydowsku.
2. Pani Istmanowa malutkimi kolorowymi
koralikami wyszywała gorsety, spódnice i poduszki.
3. A Helena dostawała koraliki od pani Istmanowej,
bo ta zapraszała ją do domu.
4. Widziała odświętnie nakryty stół, twarze
dziewczynek oświetlone płomykami świec,
babcię Istmanową [...]. Pan Istman i jego ojciec
w małych berecikach na czubkach głów kiwali
się i mówili coś długo i melodyjnie.
b. W jakim świetle zostali ukazani Żydzi?
c. Jak narrator opisał ich wygląd?
d. Na co wskazuje porównanie do Merlina?
e. Która z postaw bohaterów tekstu (mamy, Helenki, Stańci) jest właściwa, a która – budzi wątpliwości?
f. Do czego może doprowadzić nietolerancja religijna? Z czego ona wynika?
g. Co to jest antysemityzm?
h. Jakie przejawy nietolerancji religijnej dostrzegacie we współczesnym świecie?
5. 👉Charakterystyka wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. (Po przeczytaniu, ćw. 8.):
a. Zapiszcie w zeszycie elementy charakterystyczne dla trzech wielkich religii: judaizmu, islamu i chrześcijaństwa – kierujcie się tabelką zamieszczoną w podręczniku! Szukamy informacji na temat nazywania Boga, księgi, świąt oraz sposobów modlenia się.
b. Informacji o judaizmie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Judaizm
c. Informacji o islamie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Islam
d. Informacji o chrześcijaństwie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Chrze%C5%9Bcija%C5%84stwo
6. 👉Opisanie ważnych elementów własnej codzienności. (Praca twórcza, ćw. 9.)
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz