niedziela, 12 września 2021

13.09.2021r.  


Temat: Tolerancja religijna.


Podręcznik s. 18-20  👀


Cele:

1. Charakteryzuję elementy świata przedstawionego

2. Przedstawiam informacje o bohaterach i oceniam ich zachowanie

3. Rozmawiam o postawach wobec przedstawicieli innych religii

4. Doskonalę głośne czytanie tekstu


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Spójrzcie na rysunki przedstawiające trzy różne budowle związane z trzema religiami – czy wiecie, jak nazywa się każdy z tych budynków? 




        b. Czy potraficie określić komu służy każdy z budynków? Jakiej religii są symbolami?


2. Odczytanie na głos fragmentu tekstu Joanny Rudniańskiej Kotka Brygidy.  

3. 👉Scharakteryzowanie miejsca, w którym mieszkała Helena. (Po przeczytaniu, ćw. 1.) 

4. 👉Omówienie postaw bohaterów tekstu wobec przedstawicieli innych religii. (Po przeczytaniu, ćw. 4.–7.) 

        a. Tworzymy listę cech – na podstawie wskazanych fragmentów utworów określcie cechy charakteru członków rodziny Istmanów i zapiszcie je w odpowiednich miejscach w tabeli


Cytat                                                                                                          Cechy bohaterów

1. Istmanowie byli Żydami i między 

sobą mówili po żydowsku.

2. Pani Istmanowa malutkimi kolorowymi 

koralikami wyszywała gorsety, spódnice i poduszki.

3. A Helena dostawała koraliki od pani Istmanowej, 

bo ta zapraszała ją do domu.

4. Widziała odświętnie nakryty stół, twarze 

dziewczynek oświetlone płomykami świec, 

babcię Istmanową [...]. Pan Istman i jego ojciec 

w małych berecikach na czubkach głów kiwali 

się i mówili coś długo i melodyjnie.


        b. W jakim świetle zostali ukazani Żydzi?

        c. Jak narrator opisał ich wygląd?

        d. Na co wskazuje porównanie do Merlina?

        e. Która z postaw bohaterów tekstu (mamy, Helenki, Stańci) jest właściwa, a która – budzi wątpliwości?

        f. Do czego może doprowadzić nietolerancja religijna? Z czego ona wynika?

        g. Co to jest antysemityzm?

        h. Jakie przejawy nietolerancji religijnej dostrzegacie we współczesnym świecie? 


5. 👉Charakterystyka wyznawców judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. (Po przeczytaniu, ćw. 8.):

        a. Zapiszcie w zeszycie elementy charakterystyczne dla trzech wielkich religii: judaizmu, islamu i chrześcijaństwa – kierujcie się tabelką zamieszczoną w podręczniku! Szukamy informacji na temat nazywania Boga, księgi, świąt oraz sposobów modlenia się. 

        b. Informacji o judaizmie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Judaizm

        c. Informacji o islamie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Islam

        d. Informacji o chrześcijaństwie szukajcie tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Chrze%C5%9Bcija%C5%84stwo


6. 👉Opisanie ważnych elementów własnej codzienności. (Praca twórcza, ćw. 9.)


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

15.06.2022r.   Temat: Ćwiczymy ortografię. Podręcznik s. 312-317 Ćwiczenia do języka polskiego, s. 97-101 Cele: 1. Zapisuję poprawnie wyrazy...